werkgroep micromounts 13-11-20255
Inleider: Didi en Arnold
Onderwerp: Determineren van een Eifel-micromount
Aanwezig: 11 werkgroepleden
De avond stond in het teken van determineren; we kregen tijdens de werkgroep-avond een 10-tal micromounts uit de Eifel om te determineren.
Als hulp krijgen we een lijst met groeves waar de micro’s uit komen en een lijst met mogelijke mineralen. Als hulpmiddelen gebruikten we Mineralien-atlas, Mindat en boeken over mineralen uit de Eifel.
De groep pakte het heel professioneel aan en …………………………..determineerden veel meer mineralen dat eigenlijk de bedoeling was van Didi en Arnold.
Volgens hun was het de bedoeling dat we voornamelijk in holtes gingen kijken maar de groep was zó enthousiast dat ze alle mineralen probeerden te determineren.
Het gevolg was, dat er veel meer tijd per micromount in ging zitten maar dat kon de pret absoluut niet drukken!
De avond vloog voorbij!! Een voordeel was wel dat de determinatie van de Clara bewaard bleef tot een volgende keer.
Didi en Arnold, bedankt voor de hele leuke avond.
Peter van der Berg
Werkgroepavond 19-02-2026
Werkgroepavond Micromounts 19-02-2026
Inleider: Hans Groen
Lezingtitel: mineralen uit een holte gevonden in Ghana
Aanwezig: 8 leden, afgemeld: 4 leden
De lezing van Hans gaat over een gebeurtenis tijdens een trip van Togo naar Benin in 2017.
Tijdens een stop in een ressort ging Hans naar het strand van het ressort en zag daar de kustbescherming. Deze werd gevormd door “zakken” uit gaas gemaakt met daarin grauwe stenen, waarvan 1 met een duidelijke holte en zichtbare mineralen in deze holte.
Over deze steen met holte gaat deze lezing met het centrale thema: Wat zit er in de holte?
Hans was gelukkig in staat deze steen te bergen en mee te nemen.
De steen was grijs en uit literatuur-vergelijk kwam Hans tot de conclusie dat dit wel eens grauwacke kon zijn. Thuis aangekomen heeft Hans de steen gekraakt en er kwamen in ieder geval een rood en groen mineraal aan het licht. Uiteindelijk bleken er 7 bekende en 1 onbekend mineraal aanwezig te zijn.
Hans heeft er foto’s van laten maken door Henk Smeets (van tomeikminerals.com). De kristallen op de foto’s hebben een afmeting van 0,3 – 0,8 mm. Welke mineralen het zijn staat bij de foto’s!
Het was een leuke lezing die interessant was.
Een volgend hoogtepunt was de traktatie van Didi Vijge. Didi bereikte de volgende dag de eerbiedwaardige leeftijd van 85 jaar, maar is “still going strong”!!
Het laatste deel van de avond stond in het teken van “het is zaliger te geven dan te ontvangen”; de ruilavond van micro-mounts. In dit kader had ik 5 dozen met micro’s mee genomen die stammen uit een gift aan de vereniging, ook andere leden hadden het nodige materiaal meegenomen om te ruilen.
Het was een succesvolle avond; de lezing, de traktatie en de “plundering”van de weggeef-tafel.
mvg Peter van der Berg
Werkgroepavond 19-03-2026
Verslag werkgroep-avond Micromounts
Inleider: Erwin de Wilde
Onderwerp: Titaanmineralen uit de Vulkaan-Eifel
Aantal aanwezige leden: 11
Donderdag 19/03/2026 was het de beurt aan Erwin om een lezing te geven; deze ging over de Titaanmineralen uit de Vulkaan-Eifel.
Dit was een onderwerp met veel raakvlakken voor de aanwezige leden want in het korte (Hemelvaartexcursie Editie 2025) en lange verleden waren er meerdere excursies in de Eifel geweest.
Erwin begon met een korte uitleg over het element Titaan (Ti) en de mate waarin het op aarde voorkomt (qua massa het 9e element op aarde met een totale massa van 0,6% van de aardmassa).
Na deze korte inleiding ging Erwin over op de afbeeldingen van groeves waar veel gezocht (én gevonden) was en Ti-mineralen uit het gebied.
Tekenend voor het vinden is de foto van 2 goed gevulde emmers uit de Rothenberg-groeve te Bell (R-P).
Er blijken 61 Ti-houdende mineralen voor te komen in de Vulkan-Eifel; veel te veel om ze allemaal te bespreken.
Van een aantal heeft Erwin relevante info opgezocht en laat deze (per mineraal) zien tijdens de presentatie en ook in dit verslag komen maar foto’s van een paar mineralen (Augiet(Löhley), Kaersutiet(Rothenberg), Perowskiet(Hannebacher Ley), Pseudobrookiet(Bellerberg) en Titaniet(in den Dellen)).
De foto’s van de mineralen zijn door Peter gemaakt en die mineralen zijn ook van hem.
Verder werden we getrakteerd op heel veel, hele mooie foto’s van mineralen.
Het was een hele leuke lezing en de tijd vloog voorbij!
Peter van der Berga
Werkgroepavond 16 april
Voor de micromountavond van donderdag 6 april was door Peter van der Berg een voordracht voorbereid met als titel: De uraanmineralen uit het mijnbouwgebied van Wittichen in het Schwarzwald.
Allereerst ging hij in op het mijngebied zelf. Al voor 1300 werd hier gemijnd. In het begin werd er zilver gewonnen en vanaf rond 1700 ook kobalt. In pakweg de tweede helft van de vorige eeuw werden uranium mineralen belangrijk. Een element wat in eerste instantie natuurlijk onbekend was en later misschien als wel mooi, maar verder waardeloos materiaal gezien werd. Het werd dus vooral gedropt op de (oude) haldes, storthopen van overtollig materiaal.
Drie mijnen werden met name genoemd Grube Neuglück, de Sophiamijn en de Schmiedestollen. Op de halde van de eerste werd verrassend genoeg nooit uranium gevonden. Eigenlijk kan men momenteel alleen op de halde van de Schmiedestollen met veel geluk en heel hard werken, lees diep graven, soms nog wel iets vinden. Maar ook op de bospaden kan men met een goede UV lamp of een geigerteller soms nog materiaal vinden. Immers zijn deze paden in het verleden verhard met materiaal van de haldes.
Vervolgens werd behandeld hoe het komt dat uranium op sommige plaatsen in winbare hoeveelheden voor komt en elders soms dichtbij helemaal niet gevonden wordt. Uraan is natuurlijk een zeer zeldzaam element, dat gemiddeld minder dan 0,01 ppm (1 atoom per 100 miljoen andere atomen) in de aardmassa voorkomt. In de aardkorst is het element echter een factor 100 geconcentreerder. Dit is ongeveer de mate, waarin ook goud en platina in de aardkorst voorkomen, maar slechts een tiende deel van lood of koper.
De eerste stap van deze concentratie vond voor de eigenlijke vorming van een erts afzetting plaats. Door magmatische gebeurtenissen kunnen gesteenten uit de aardkorst gedeeltelijk smelten. Door hun grote (atoom-)massa is het zo dat uraan bij uitstek in dergelijke smelten geconcentreerd worden, omdat het zich onder in de “vloeistof” gaat verzamelen. Dit laatste was bij het graniet in het gebied rond Wittichen het geval.
Door verschillende hydrothermale reacties, waarbij de uraanverbindingen afwisselend gereduceerd en geoxideerd worden kan het oorspronkelijke primaire materiaal over grotere afstanden verplaatst worden en soms in grotere concentraties tot in procenten als een erts met een mengsel van primaire en secundaire mineralen teruggevonden worden.
Hierbij is er een “cocktail” ontstaan, die niet alleen uraan maar ook vele andere elementen bevat. Voor de mineralenverzamelaars zijn dergelijke “cocktails” zeer interessant omdat ze in een klein gebied mineralen kunnen vormen met een zeer uiteenlopende samenstelling en kunnen hieruit ook zeer veel verschillende secundaire mineralen gevormd worden. Voor uranium is het primaire materiaal hierbij de pekblende (uraniniet) en zijn alle andere uraanverbindingen secundaire mineralen.
Tot slot liet Peter nog een groot aantal foto’s zien van vondsten van vooral de Schmiedestollenhalde, waarbij duidelijk werd hoe fraai vooral de secundaire uraanmineralen zijn.
Ook toonde hij bij enkele eigen vondsten aan dat een UV lamp deze mineralen prachtig doet oplichten en met een geigerteller overtuigde hij de aanwezigen, dat het eveneens zeer belangrijk is om op je gezondheid te letten.
Al met al was het een bijzonder interessante en leerzame avond, die op de voor Peter zo eigen enthousiaste en duidelijke manier gebracht werd. Als er toch nog een piepklein puntje van kritiek mag zijn: door de mooie lezing was er nauwelijks nog tijd om zelf even met de microscoop aan de slag te gaan, maar dat wordt hem natuurlijk graag vergeven. Op naar meer van dit soort avonden.









































